Linjastoluonnokset: ratikkalinjasto vanhoilla verkon osilla II (Pasila, Munkkiniemi, Pikku Huopalahti, Arabianranta ja Toukola, Käpylä)

Tämä kirjoitus esittelee raitiolinjastosuunnitelman ratkaisuja Pasilassa, Munkkiniemessä, Pikku Huopalahdessa, Arabianrannassa ja Käpylässä.

  • Jätkäsaaren, Hernesaaren, Laajasalon ja Kalasataman ratkaisuihin voi tutustua täällä
  • Etelä-Helsingin, Katajanokan ja Kruununhaan ratkaisuihin voi tutustua täällä
  • Kaupunkiratikkalinjaston pohjana toimivaan pikaratikkaverkkoon voi tutustua tämän avulla (pdf Google Drivesta)

*   *   *

Pasila

Pasilasta on ollut tulossa Helsingin toinen keskusta jo Eliel Saarisen yli satavuotisesta suunnitelmasta lähtien. Visio on vihdoin uuden aluerakentamisen myötä toteutumassa, mikä näkyy myös linjastosuunnitelman myötä raitioliikennetarjonnan määrässä.

Alue on vaihdotta saavutettavissa 4–5:llä kaupunkiraitiolinjalla sekä lisäksi Lahdenväylän – Myllypuron-Viikin – suunnasta Tiederatikka-nimeä kantavalla pikaratikalla (linja 15).

Linjastovaihtoehdossa A turvataan muiden suuntien lisäksi eteläisen Mäkelänkadun varren vaihdottomat yhteydet Pasilaan. Samalla Messukeskuksen saavutettavuus raitioliikenteellä heikkenee.

Linjastovaihtoehdossa B Mäkelänkadun varresta ei Pasilaan pääse suoralla raitiotieyhteydellä, vaan Radanrakentajantien risteykseen on järjestetty tehokas vaihtopaikka, josta pääsee Pasilaan muutaman minuutin välein. Yhteysvälille on kysyntää ja sen järjestämistä linja-autoliikenteellä on pohdittava. Raitioliikennepalvelu Messukeskuksella säilyy.

Linjastovaihtojen yhteiset ratkaisut

  • Kalasataman suunnasta kaksi kaupunkiraitiolinjaa (linjat 2 ja 7)
    • Linjan 2 päätepysäkki uudistettavalla Pasilanraitiolla – linjan 7 jatkuessa Meilahden sairaalalle
  • Tiedepikaratikka (linja 15) Vallilanlaakson kautta Messukeskuksen kautta Pasilan asemalle
  • Linja 9 Aleksis Kiven kadun ja Kallion suunnasta Pasilan asemalle ja Ilmalaan
  • Töölön suunnasta Nordenskiöldinkatua pitkin raitiolinja Pasilan asemalle

Linjastovaihtoehto A:

  • Linja 1 Töölöstä Pasilan aseman kautta Käpylään
  • Linja 5 Sörnäisten Kurvin suunnasta Pasilan asemalle
Pasilan ratikkalinjasto luonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Tiheäliikenteinen linja 5 Messukeskukselta Töölöön, Kamppiin ja Eiraan


Pasilan ratikkalinjasto luonnoksessa B.

Munkkiniemi ja Pikku Huopalahti

Yhdessä Vihdintien pikaraitiotien kanssa toteutettava läntisen kantakaupungin raitiotie on suunniteltu palvelemaan Mannerheimintien rinnakkaista joukkoliikennekäytävää Eiran, Kampin, Töölön ja Munkkiniemen välillä. Ajatuksena linjassa on ollut, että sillä voidaan korvata käytävän kuormittunutta bussiliikennettä.

Toinen linjastovaihtoehdoista esittelee läntisen kantakaupungin raitiotien kuten se oli yleissuunnitelmassakin. Ajatuksena on, että Vihdintien pikaraitiotien myötä Munkkiniemessä lisääntyvä raitioliikenne vapauttaisi linjan 4 monipuolistamaan alueen vaihdottomia raitioliikenneyhteyksiä. Mannerheimintien varteen pääsee vaihdolla Vihdintien pikaratikkaan samalta pysäkiltä.

Munkkiniemen suunnalta on kantautunut voimakasta vastustusta uutta Kampin kautta ydinkeskustan sijaan kulkevaa linjausta kohtaan. Toinen linjastovaihtoehdoista vastaa tähän kritiikkiin ohjaamalla linjan Töölöstä Kampin sijaan Lasipalatsille, josta eteenpäin Stockmannin kautta Kirurgille.

Molemmissa linjastovaihtoehdoissa linjalla 4 on tiheä vuoroväli.

Pikku Huopalahteen tai pohjoiselle Mannerheimintielle ei ole aktiivisesti suunnitteilla uutta raitioliikennetarjontaa. On siis perusteltua, ettei alueen hyvin toimivaa raitiolinjaston perusratkaisua lähdetä muuttamaan. Linjastovaihtoehdoissa nykyisen kaltainen tiheä liikenne säilyy Pikku Huopalahdessa.

Toisessa linjastovaihtoehdossa linja 10 palvelee täysin nykyisenkaltaisena.

Toisessa linja on käännetty etelässä Aleksanterinkatua pitkin Katajanokalle. Samalla linjan liikennöintiaikoja on laajennettu jatkumaan klo 02 asti joka vuorokausi.

Linjastovaihtoehtojen yhteiset ratkaisut

  • Vihdintien pikaraitiotie (linja 14) Paciuksenkadun–Mannerheimintien käytävässä
  • Linjoilla 4 ja 10 tiheä palvelu

Linjastovaihtoehto A:

  • Linja 4 Munkkiniemestä Töölöjen läpi Kamppiin ja Eiraan
  • Linja 10 kuten nykyisin Pikku Huopalahden ja Kirurgin välillä
Munkkiniemen ja Pikku Huopalahden ratikkalinjasto luonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Linja 4 Töölöstä Arkadiankatua keskustaan ja Kirurgille
  • Linja 10 etelässä Aleksanterinkatu pitkin Katajanokalle. Linjan liikennöintiaikoja pidennetään klo 02 asti
Munkkiniemen ja Pikku Huopalahden ratikkalinjasto luonnoksessa B.

Arabianranta ja Toukola

Arabianrannan raitioliikenne perustuu linjastosuunnitelmassa nykyisenkaltaiseen kahden kaupunkiraitiolinjan yhteispalveluun. Linjat 6 ja 8 muodostavat Arabiasta Sörnäisiin runko-osuuden, jolla on läpipäivän tiheä vuoroväli.

Linjastosuunnitelmassa linjan 8 reitti pysyy aikaisempien suunnitelmien mukaisena poikittaisena ratikkayhteytenä Arabianrannasta Kurviin ja sieltä Töölöön, Ruoholahteen ja Jätkäsaareen. Linjan 6 reitti säilyy Arabiasta Hakaniemeen asti nykyisenkaltaisena, josta se jatkaa Kruununhakaan. Kruununhaasta reitti suuntaa joko ydinkeskustan kautta Kolmikulmaan tai Kauppatorin kautta Kaivopuistoon.

Kaupunkiraitioliikenteen lisäksi Viikin-Malmin pikaraitiotie (linja 13) sekä Tiederatikka (linja 15) tuovat pikaraitiotieyhteyden Kumpulan ja Toukolan suunnalle. Viikin-Malmin pikaraitiotie tarjoaa suoran ja tiheäliikenteisen runkoyhteyden Kustaa Vaasan tieltä keskustaan sekä Viikin että Malmin lentokentän suuntiin. Tiederatikka mahdollistaa vaihdottomat yhteydet Pasilaan sekä Viikin kautta Myllypuroon.

Linjastovaihtojen yhteiset ratkaisut

  • Viikin-Malmin pikaraitiotie (linja 13) suorana keskustayhteytenä Kusta Vaasan tieltä
  • Tiederatikka (linja 15) suorana Pasila-yhteytenä Kustaa Vaasan tieltä
  • Linja 8 nykyisten suunnitelmien mukaisena poikittaisyhteytenä Arabianrannasta Sörnäisiin, Töölöön ja Länsisatamaan
  • Linja 6 linjan 8 linjaparina vaihdottomana yhteytenä Sörnäisiin asti, jossa linjat erkanevat ja kutonen jatkaa Hakaniemeen ja Kruununhakaan

Linjastovaihtoehto A:

  • Linjan 6 eteläinen päätepysäkki Kolmikulmassa
Arabianrannan ratikkalinjasto luonnoksessa B.

Linjastovaihtoehto B:
  • Linjan 6 eteläinen päätepysäkki Kaivopuistossa, josta linja jatkaa tunnuksella 3 Tehtaankadun suuntaan

Arabianrannan ratikkalinjasto luonnoksessa B.

Käpylä

Tuusulanbulevardin pikaraitiotien on suunniteltu korvaavan osan Mäkelänkadun mittavaa bussitarjontaa. Pikaraitiotielle on alustavasti suunniteltu suurta kalustoa ja tiheää liikennettä. Linjalla 1 on pitkä päällekkäinen palvelualue uuden pikaratikan kanssa.

Linjan 1 kehittämissuunnitelmissa on pyöritelty mahdollisuutta jatkaa linjaa Pohjolankatua korttelin verran itään, jolloin linjan palvelu saavuttaisi Käpylän uudet asukkaat paremmin (ei esitetty kuvissa).

Linjastosuunnitelmassa on esitetty linjan kehittämiseksi kahta erilaista ratkaisua. Toisessa vaihtoehdossa linjan reitti ja käyttökelpoisuus säilyy Käpylän kannalta hyvin nykyisenkaltaisena. Toinen linjastovaihtoehto esittää linjalle reittimuutosta Pasilan aseman kautta Töölöön. Ratkaisulla Pasila olisi vaihdotta saavutettavissa koko Käpylän alueelta.

Linjastovaihtojen yhteiset ratkaisut

  • Tuusulanbulevardin pikaraitiotie suorana yhteytenä Mäkelänkadun varresta itäiseen kantakaupunkiin
  • Pohjolankadulla linja 1, jonka liikennöintiä on pidennetty iltayhteentoista

Linjastovaihtoehto A:

  • Linja 1 mahdollistaa vaihdottomat matkat Pasilaan ja Töölöön
Käpylän ratikkalinjasto luonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Linjan 1 palvelu Käpylän, Sörnäisten ja Töölön välillä kuten nykyisin. Töölöstä linja jatkuu Kamppiin ja rautatieaseman kautta Kruununhakaan ja Katajanokalle

 

Käpylän ratikkalinjasto luonnoksessa B.

Kommentit

  1. Älytöntä lopettaa suora yhteys Pasilasta Mäkelänkadulle. Kun tulen Triplasta ostoksilta, joudun vaihtamaan kahdesti muutaman pysäkin välein.

    Kaksi ratikkaa Hermannin kautta Kalasatamamaan on liikaa. Toinen voisi mennä Mäkelänkatua.
    Terveysasemalle tulisi olla suora yhteys. Sen sijaan ehdotuksessakin on täysi turha Rautalammintien pysäkki vanhan terveysaseman kohdalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1. Vallilan suunnasta on jo annettu ruunsaahkosti palautetta, jotka korostavat suoran Pasila-yhteyden tärkeyttä. Kieltämättä Kurvista Pasilaan on matkustuskysyntää, johon täytyy vastata joko raitiolinjaston keinoin tai bussilla. B-linjastossa, jossa suoraa yhteyttä ei ole, ratkaisu perustuu Mäkelänkadun ja Vallilanlaakson ratojen yhtymäkohtaan muodostuvaan todella tiheävuoroväliseen vaihtomahdollisuuteen Pasilan aseman suuntaan.

      Linjastoluonnokset esittelevät vaihtoehtoisia ratkaisuja alueen raitiolinjastoksi eivätkä siis vielä lukitse mitään. Vuorovaikutuskierroksen jälkeen alkaa lopullisen raitiolinjaston koostaminen annetun palautteen pohjalta.

      2. Pasila-Hermannin-Kalasatama-raitiotieyhteydelle on suurelti kysyntää. Kalasatamaan on rakentumassa 30 000 asukkaan ja 10 000 työpaikan asuinalue, joka vaatii tiheävuorovälistä joukkoliikennettä. Alue tarvitsee joko kaksi raitiolinjaa tai yhden tiheävuorovälisen linjan.

      Kalasataman keskuksen ja Pasilan välille on suunniteltu "0-Jokeri"-nimellä kulkevaa pikaratikkaa (Herttoniemi-Kalasatama-Pasila-Meilahti-...). Nolla-Jokerin reitti tosin on osoitettu Mäkelänkadun sijaan Teollisuuskadulle eli aivan ehdottamaasi reittiä se ei kulkisi. Yhteyden toteutus on todennäköisesti aikaisintaan vuonna 2040, ja se on jätetty vielä tämän linjastosuunnitelman ulkopuolelle.

      Rautalammintien pysäkki on suunniteltu poistettavaksi kadun peruskorjauksen yhteydessä 2025 alkaen, eikä sen pitäisi näkyä linjastokartoissa. Jos tuo jostain materiaaleista löytyy, on kyseessä virhe. En kuitenkaan löytänyt tuota pikaisella tarkistuksella löytänyt

      Poista
  2. 10 voisi jatkaa kirurgille normaaliin tapaan, ei Katajanokalle. 10 on myös aina täynnä joten liikennöintiä voisi laajentaa. Tärkein on että raitiovaunu 3nen pysyisi entisellään meilahdesta kallioon.

    VastaaPoista
  3. Miksi ei linja 6 voisi jatkossakin mennä Eiranrantaan, ja nimenomaan Rautatieaseman ja Bulevardin kautta? Se tuo maksimaalisen hyödyn Arabianrannassa ja Toukolassa asuville.

    VastaaPoista
  4. On järjetöntä poistaa ratikoiden 7 ja 9 yhteys messukseskukselle, maailma avautuu ja messukävijät tarvitsevat järkevän yhteyden niille. Sekä me jotka asumme tarvitsevat linjoja omiin arkisiin liikkumisiin.

    VastaaPoista
  5. Palkkatilanportin hyvin palveleva pysäkki tulee säilyttää, uudelle pysäkille pitkä matka.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vihdintien pikaraitiotie – uusi nopea ratikkayhteys keskustaan

Tutustu raitioliikenteen tulevaisuuteen uuden linjakartan avulla

Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma 2025-2035

Kalasatama-Kruunusillat: Raitioverkoston merkittävä itälaajeneminen

Uudet kartat linjastoluonnoksista julkaistu!