Linjastoluonnokset: ratikkalinjasto vanhoilla verkon osilla I (Etelä-Helsinki, Katajanokka, Kruununhaka)

Tämä kirjoitus esittelee raitiolinjastosuunnitelman ratkaisuja Etelä-Helsingissä, Katajanokalla ja Kruununhaassa.

  • Jätkäsaaren, Hernesaaren, Laajasalon ja Kalasataman ratkaisuihin voi tutustua täällä
  • Pasilan, Munkkiniemen, Pikku Huopalahden, Arabianrannan ja Käpylän ratkaisuihin voi tutustua täällä
  • Kaupunkiratikkalinjaston pohjana toimivaan pikaratikkaverkkoon voi tutustua tämän avulla (pdf Google Drivesta)
*   *   *

Etelä-Helsinki

Helsingin eteläisen kantakaupungin joukkoliikennepalvelun on pääasiassa raitioliikenteen varassa. Olympiaterminaalin matkustalauttaliikenteen lakkautus avaa mahdollisuuden monipuolistaa suoria raitioliikenteellä tarjottavia yhteyksiä. Molemmissa linjastoratkaisuissa Etelärannasta suunnataan Kruununhakaan, Hakaniemeen, josta joko Kalasatamaan tai Hämeentielle.

Linja 9 sekä Vihdintien pikaraitiotie (linja 14) tarjoavat vaihdottoman yhteyden Bulevardilta Jätkäsaareen ja Hernesaareen Molemmissa linjastoratkaisuissa.

Nykyisen linjan 3 palvelu on esitetty säilyvän nykyisenkaltaisena. Eteläisen ratalenkin päätepysäkkiä eli ajantasausta esitetään kuitenkin siirrettävän Olympiaterminaalilta Kaivopuiston pysäkille. Näin Kaivopuiston ympäristö olisi paremmin saavutettavissa myös Etelärannan suunnasta.

Kirurgin päätesilmukasta alueen keskeltä liikennöidään suoraa ja tiheää keskustayhteyttä. Linjastovaihtoehdot eroavat toisistaan siinä, minne Kirurgia palveleva linja suuntaa Lasipalatsin jälkeen – Mannerheimin tietä pohjoiseen vai Töölöön. 

Uusi Fredrikinkadun rata mahdollista Eiran ja Kampin välisen liikenteen hoitamisen raitiotiellä. Linjastoissa on lähdetty siitä, että yhteysvälille tarjotaan tiheävuoroista linjaa. Toisessa vaihtoehdossa linja jatkaa Kampista Töölön kautta Meilahteen ja Munkkiniemeen – toisessa Töölöstä Pasilaan.

Linjastovaihtoehtojen yhteiset ratkaisut Etelä-Helsingissä:

  • Linjan 3 reitti säilyy nykyisellään
    • Päätepysäkin ja ajantasauksen siirtoa Olympiaterminaalilta Kaivopuistoon pohditaan
  • Linja 9 tarjoaa vaihdottoman yhteyden Bulevardin varresta Jätkäsaareen
  • Vihdintien pikaraitiotie (linja 14) Bulevardia pitkin Eiranrantaan ja Hernesaareen

Linjastovaihtoehto A:

  • Suora yhteys Etelärannasta Kruununhaan kautta Kalasatamaan (linja 7)
  •  Tiheäliikenteinen raitiotieyhteys Eirasta Fredrikinkatua pitkin Kamppiin, Töölöön ja Meilahteen (linja 4)
  • Kirurgilla palvelu kuten nykyisen (linja 10)
Eteläisen Helsingin linjastokokonaisuus luonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Etelärannasta suora yhteys Kruununhaan kautta Hämeentielle ja Sörnäisten Kurviin (linja 6)
  • Suora yhteys Eirasta Fredrikinkatua pitkin Kamppiin, Töölöön ja Pasilaan (linja 5)
  • Tiheäliikenteen linja 4 palvelee Kirurgin ja ydinkeskustan välisiä matkoja mahdollistaa myös Töölön suunnan saavuttamisen vaihdotta 

Eteläisen Helsingin linjastokokonaisuus luonnoksessa B.

Katajanokka

Katajanokka on harvoja kaupunginosia, jonka joukkoliikenne perustuu ainoastaan raitioliikenteeseen. Raitioliikenteen on pystyttävä tarjoamaan houkuttelevat liikkumisen edellytykset alueen asukkaille ja toimijoille. Saaren etelälaitaan ollaan kaavoittamassa lisää asukkaita.

Erityiskohteena Katajanokalla on terminaali, jonne Helsingin satama on strategiapäivityksessään suunnitellut keskittävänsä Ruotsin-matkustajalauttaliikenteen. Ruotsin-liikenne on perinteisesti keskittynyt aikataulurakenteeseen, jossa laivat saapuvat aamupäivällä ja poistuvat iltaruuhkan jälkipuoliskolla.

Linjastovaihtoehdoissa Katajanokalle tarjotaan kahta kokopäiväistä linjaa. Toisessa vaihtoehdossa Merisotilaantorin raitioliikennepalvelu säilyy nykyisenkaltaisena (linja 10) Aleksanterinkatua pitkin Mannerheimintielle. Lisäksi Katajanokan terminaalille operoiva linja 1 tarjoaa vaihdottomia yhteyksiä Kruununhaan ja Kampin suuntaan.

Toisessa tarjonta perustuu kahteen 10 minuutin vuorovälillä operoivaan raitiolinjaan, joille muodostuu yhteinen runko-osuus Töölöstä Aleksanterinkadun kautta Katajanokalle asti.

Linjastovaihtojen yhteiset ratkaisut

  • Kahden kaupunkiraitiolinjan muodostama kokonaisuus

Linjastovaihtoehto A:

  • Merisotilaantorilta linja  5 Aleksanterinkatua pitkin Töölöön ja Sörnäisiin
  • Katajanokan terminaalilta linja 1 Aleksanterinkatua pitkin Töölöön ja Pasilaan
Katajanokan linjastokokonaisuus luonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Linja 10 tarjoaa nykyisen linjan 4 kaltaisen palvelun Töölön tullin korkeudelle asti, josta linja jatkaa Pikku Huopalahteen
  • Linja 1 palvelee Katajanokan terminaalin ympäristöä ja tarjoaa katajanokkalaisille suoran yhteyden Kruununhakaan, Kamppiin ja sisä-Töölöön

Katajanokan linjastokokonaisuus luonnoksessa B.

Kruununhaka

Kruununhakaa palvelee nykyisin Liisan- ja Snellmaninkatuja pitkin linja 7 sekä Aleksanterinkatua kulkeva linja 4. Snellmaninkatua palveli lisäksi ennen raitiolinja 1/1A, jonka palvelu poistui linjastouudistuksen seurauksena vuonna 2017.

Linjastosuunnitelmassa raitioliikenne lisääntyy Kruununhaassa. Riippuen linjastoratkaisusta Kruununhakaan tarjotaan välttämättömän ydinkeskustayhteyden lisäksi suoraa yhteyttä vanhan ykkösen tavoin Kauppatorille, josta eteenpäin Etelärantaan. Linjastovaihtoehdosta riippuen Kruununhaasta pääsee pohjoisen suuntaan suoraan joko Hämeentielle tai Hämeentielle ja Kalasatamaan. Etelän suuntaan vaihtoehtoina on toisessa linjastoratkaisussa vaihdoton yhteys Katajanokalle ja Kamppiin.

Linjastovaihtoehtojen yhteiset ratkaisut

  • Snellmaninkadulla kaksi kaupunkiraitiolinjaa
  • Aleksanterinkadulla tiheä raitioliikenne

Linjastovaihtoehto A:

  • Linja 6 toimii alueen ydinkeskustayhteytenä tarjoten samalla vaihdottoman yhteyden Hämeentien suuntaan
  • Linja 7 tarjoaa vaihdottoman yhteyden Snellmaninkadulta sekä Kalasataman että Etelärannan suuntaan
  • Aleksanterinkadulla kaksi kaupunkiraitiolinjaa Mannerheimintien ja Katajanokan välillä
Kruununhaan linjastokokonaisuus linjastoluonnoksessa A.

Linjastovaihtoehto B:

  • Linja 6 tarjoaa vaihdottoman yhteyden Snellmaninkadulta sekä Hämeentien että Etelärannan suuntaan
  • Linja 1 toimii Snellmaninkadun varren ydinkeskustayhteytenä Liisankadun kautta. Linjalla pääsee vaihdotta Katajanokalle Kamppiin, Töölöön ja Meilahteen
  • Aleksanterinkadulla tiheäliikenteinen linja 10 Katajanokan ja Mannerheimintien välillä
Kruununhaan linjastokokonaisuus luonnoksessa B.



Kommentit

  1. Olennaista turvata Punavuoren, Eiran ja Hernesaaren suorat raitioyhteydet toisaalta keskustaan, (Mannerheimintie) ja toisaalta lännen -suuntaan, Kamppiin ja Töölöön. Tällä hetkellä Kamppiin - Töölön suuntaan ei sellaista ole. Samoin pitäisi mahdollistaa parempi liikkuminen em. kaupunginosista esim. Jätkäsaareen, joka tällä hetkellä puuttuu täysin ( pitää mennä Kamppiin, mutta sinne ei helposti pääse vrt. linja 14 lakkauttaminen). Pikaraitiotien ulottaminen Hernesaareen hiukan arveluttaa, kun liikennejärjestelyt varsin ahtaita jo nyt.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vihdintien pikaraitiotie – uusi nopea ratikkayhteys keskustaan

Tutustu raitioliikenteen tulevaisuuteen uuden linjakartan avulla

Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma 2025-2035

Kalasatama-Kruunusillat: Raitioverkoston merkittävä itälaajeneminen

Uudet kartat linjastoluonnoksista julkaistu!